En dus gingen we samen aan de slag:
Ondertussen loopt dat aanbod nog steeds. Jaarlijks verwelkomen we een 50-tal researchers van de KU Leuven. En ondertussen geven we het traject “Manage your research project ook bij andere onderzoeksinstellingen, zoals de VUB doctoral schools, VIB, IMEC en Flanders Make. Goed voor zo’n 150 geïnteresseerde researchers per jaar. Sommigen doen fundamenteel onderzoek, anderen meer toegepaste research.
We hebben ondertussen verschillende varianten van leertrajecten uitgewerkt. Want elke organisatie heeft zijn eigen focus, leercultuur en budgetten. Dus sommige instellingen organiseren een (klassieke) tweedaagse opleiding, terwijl anderen kiezen voor een blended leertrajecten dat drie maanden duurt.
We richten ons specifiek op de context en uitdagingen van onderzoeksprojecten. Dat zijn vaak
Uitdagende projecten dus! En bovendien zijn de researchers vaak jonge, gepassioneerde mensen die het moeilijk vinden om life-work balance te vinden. En met dat alles gaan we aan de slag in de training. We overlopen met hen de levenscyclus van een project: van opstart, over planning, naar uitvoering en opvolging, tot aan de afsluiting van het project. In elk van deze fasen zitten specifieke valkuilen voor researchers. We nemen dus uitgebreid de tijd om de concepten en technieken toe te passen op hun eigen projecten en casussen.
We zorgen voor een goede mix van algemene inzichten (zoals die ook in de industrie gelden) en aandacht voor de specifieke context en behoeften van research projecten.
Elke organisatie heeft zijn eigen voorkeuren qua opbouw en doorlooptijd. Als voorbeeld zie je hieronder de modules uit de opleiding bij één van onze klanten:
DAY | TYPE | TOPIC |
---|---|---|
1 | Live online | Kick-off session First assignment: getting to know you, capturing questions |
8 | Self-paced | Second assignment: pitfalls & getting started on the right foot (the project canvas) |
15 | Self-paced | Third assignment: managing stakeholders & aligning expectations |
22 | 1/2 day on-site workshop | Starting & planning:
|
36 | 1 day on-site workshop | Delivering what matters most: executing and managing a micro-project and learning from the process |
42 | Self-paced | Share your action plan with the trainer |
1 year | Self-paced |
|
In elke opleiding nemen we ruim de tijd om in te spelen op de vragen van de deelnemers. Voor researchers betekent het dat we vaak thema’s behandelen als timemanagement, het bewaken van grenzen en "nee" zeggen, en het aansturen (supervising) van andere onderzoekers.
Met dit traject krijgen researchers de tools en inzichten die ze nodig hebben om hun onderzoeksprojecten succesvol te beheren. We bieden de structuur en kapstokken die ze nodig hebben, en net daardoor krijgen ze meer mentale ruimte voor autonomie en creativiteit. Lijkt dit relevant voor jullie researchers?