Project management voor researchers

KU Leuven klopte in 2007 aan onze deur:
of we een opleiding projectmanagement wilden ontwikkelen voor hun PostDocs.
“Met plezier”, luidde het antwoord. 

En dus gingen we samen aan de slag:

  • Wat zijn de uitdagingen die PostDocs ervaren?
  • Hoeveel projectervaring hebben deze onderzoekers al, en wat hebben ze nodig?
  • Welke accenten moeten we leggen in project management voor researchers?

Ondertussen loopt dat aanbod nog steeds. Jaarlijks verwelkomen we een 50-tal researchers van de KU Leuven. En ondertussen geven we het traject “Manage your research project ook bij andere onderzoeksinstellingen, zoals de VUB doctoral schools, VIB, IMEC en Flanders Make. Goed voor zo’n 150 geïnteresseerde researchers per jaar. Sommigen doen fundamenteel onderzoek, anderen meer toegepaste research.

We hebben ondertussen verschillende varianten van leertrajecten uitgewerkt. Want elke organisatie heeft zijn eigen focus, leercultuur en budgetten. Dus sommige instellingen organiseren een (klassieke) tweedaagse opleiding, terwijl anderen kiezen voor een blended leertrajecten dat drie maanden duurt.

Wat maakt onze opleiding uniek?

We richten ons specifiek op de context en uitdagingen van onderzoeksprojecten. Dat zijn vaak

  • langdurige projecten
  • met externe financiering,
  • een hoge mate van autonomie en weinig aansturing
  • met een vaag einddoel en scope (eerder een ambitie)
  • en veel onzekerheid

Uitdagende projecten dus! En bovendien zijn de researchers vaak jonge, gepassioneerde mensen die het moeilijk vinden om life-work balance te vinden. En met dat alles gaan we aan de slag in de training. We overlopen met hen de levenscyclus van een project: van opstart, over planning, naar uitvoering en opvolging, tot aan de afsluiting van het project. In elk van deze fasen zitten specifieke valkuilen voor researchers. We nemen dus uitgebreid de tijd om de concepten en technieken toe te passen op hun eigen projecten en casussen.

Een voorbeeld

Blended leertraject

We zorgen voor een goede mix van algemene inzichten (zoals die ook in de industrie gelden) en aandacht voor de specifieke context en behoeften van research projecten.

Elke organisatie heeft zijn eigen voorkeuren qua opbouw en doorlooptijd. Als voorbeeld zie je hieronder de modules uit de opleiding bij één van onze klanten:

DAYTYPETOPIC
1Live onlineKick-off session
First assignment: getting to know you, capturing questions
8Self-pacedSecond assignment: pitfalls & getting started on the right foot (the project canvas)
15Self-pacedThird assignment: managing stakeholders & aligning expectations
221/2 day on-site workshopStarting & planning:
  • feedback on your cases
  • introduction to Agile project management
  • making a realistic plan
361 day on-site workshopDelivering what matters most: executing and managing a micro-project and learning from the process
42Self-pacedShare your action plan with the trainer
1 yearSelf-paced
  • Tips and challenges received in Booster e-mails on 10 principles for a pragmatic project approach
  • Invitation to join online 55 minutes workshops and continue to learn with project leaders from other organizations

In elke opleiding nemen we ruim de tijd om in te spelen op de vragen van de deelnemers. Voor researchers betekent het dat we vaak thema’s behandelen als timemanagement, het bewaken van grenzen en "nee" zeggen, en het aansturen (supervising) van andere onderzoekers.

Ook voor jullie onderzoeksgroep?

Met dit traject krijgen researchers de tools en inzichten die ze nodig hebben om hun onderzoeksprojecten succesvol te beheren. We bieden de structuur en kapstokken die ze nodig hebben, en net daardoor krijgen ze meer mentale ruimte voor autonomie en creativiteit. Lijkt dit relevant voor jullie researchers?