Een Project Management Office op punt stellen

Klankbord en partner

Er is een nieuwe rol gecreëerd: de Project Management Officer. Gefeliciteerd, jij bent aangesteld voor deze functie! Maar wat nu? Wil je eerst standaardiseren, beslissingen voorbereiden voor de directie, of de projectleiders helpen professionaliseren? Vergeet niet om ook draagvlak en erkenning op te bouwen. Is het te veel tegelijk? Wij geven net het duwtje in de rug dat je nodig hebt.

Casus: een intercommunale met KMO-mindset

Het dynamische managementteam heeft mooie plannen voor de organisatie. Daarvoor zullen verschillende projecten gelanceerd worden, en ze voelen dat ze daar nog stappen in te zetten hebben. Het moet wat professioneler, als ze succes willen hebben.

Dus stellen ze een jonge medewerker aan om dat in goede banen te leiden. Zij krijgt de opdracht om projectfiches te maken, beslissingen van het managementteam voor te bereiden, en de projectleiders te ondersteunen met raad en daad.

En omdat dat alles ook voor haar nieuw is, neemt ze een mentor van Propellor onder de arm. Ze wil heel hands-on ondersteuning. Dus spreken we elke twee maanden met haar af. We overlopen dan al haar vragen. Daar gaat zij mee aan de slag, samen met het managementteam.

Hoe het is afgelopen? Als je dat wil weten, zal je het ons moeten vragen!

Casus: Een PMO opzetten voor een vzw

Een vzw met meerdere afdelingen stelt vast dat er een wildgroei is aan projecten. Het is super dat er zoveel enthousiasme is, maar het veroorzaakt wel een bottleneck bij ICT. Projecten lopen daarop vast en dat is frustrerend. Om beter geïnformeerd keuzes te kunnen maken en de juiste prioriteiten te stellen, wordt besloten een PMO op te starten. Hiervoor wordt er een zeer ervaren persoon aangeworven, die de organisatie bovendien al goed kent.

Maar die persoon kan best wat ondersteuning gebruiken bij het vormgeven van de PMO, het vinden van zijn rol in de organisatie en het navigeren in de complexiteit van de organisatie. Wij ondersteunen hem daarbij.

Enkele concrete vragen die aan bod kwamen:

  • Wat is een realistische tijdslijn voor het opzetten van de PMO?
  • Hoe kan ik het vertrouwen winnen van de projecttrekkers?
  • Welke tools kan ik inzetten?Er komen veel vragen en change requests op de ICT-afdeling af. Ze nemen die één voor één op en doen hun best om iedereen te geven wat ze nodig hebben. Maar na een paar jaren zien ze door de bomen het bos niet meer. Wat is nu belangrijk, wat krijgt prioriteit? Zijn de vragen nog allemaal actueel?

Herken je je in dit verhaal? Neem contact op om meer te weten.

Zoek je ook professionele PMO ondersteuning?

We denken graag mee.