"Mutants"

Sommige mensen vinden het geweldig als een nieuw idee gelanceerd wordt. "Ja, het is hoog tijd dat dit gebeurt!" denken ze, of "Ah, iets nieuws. Plezant, daar wil ik ook bij betrokken zijn." Ze zetten hun schouders onder het project, trekken mee aan de kar, geven creatieve oplossingen... Ze vertellen enthousiast over het project, hun energie werkt aanstekelijk.

"Mutins"

Aan de andere kant zijn er ook mensen die een verandering absoluut niet zien zitten. "Allez, ze hebben weer iets bedacht hoor" en "Wat zit daarachter?" zeggen ze misschien. Ze staan argwanend tegenover het idee of degene die het lanceert, geloven niet in een goede afloop (voor henzelf of voor de organisatie). En ook hun negativiteit werkt aanstekelijk.

"Moutons"

De meesten weten nog niet goed wat ze van de verandering vinden. Ze hebben te weinig informatie om zich een goed idee ervan te vormen en kijken de kat uit de boom. Ze laten zich leiden door degenen die het wél lijken te weten. Soms zijn dat de "mutants", soms de "mutins"...

Wie krijgt jouw aandacht?

Met wie ben je het meeste bezig?

  • de "mutants" die volle vaart vooruit willen (en met een klein duwtje van jou al genoeg hebben)?
  • de "mutins", de luidste roepers (die misschien niet overtuigd willen worden)?
  • de "moutons", de grootste groep die een afwachtende houding aanneemt? Krijg je hen mee, dan is er genoeg kritische massa om de verandering te realiseren. Eén gesprek per keer... luisterend, open, eerlijk en leergierig...

Wees bewust waar je aandacht aan besteedt. Zet in de verf wat goed loopt, en wees eerlijk over wat niet lukt.

Bekijk de volgende inspiratiekaart...

INTERESSE GEwekT? NEEM CONTACT MET ONS OP VOOR MEER INFORMATIE.

Contact