Projectmanagers leren spelenderwijs het 'hoe' en 'waarom' van change management.

Uitgangspunten

Waarschijnlijk is het ook bij jouw project het geval: niet iedereen is even gelukkig met de verandering die je brengt. Sommige mensen stellen het nut van het project in vraag, anderen twijfelen of het ooit zal werken. Een paar mensen steunen je actief, terwijl de meesten gewoon stilzwijgend hun deel van het projectwerk doen (of juist niets doen). Weerstand tegen verandering is voor veel projectmanagers een bekend struikelblok.

Maar hoe ga je ermee om? Zijn er dingen die je anders kan aanpakken, aan de start of in de loop van je project, om die verandering beter te begeleiden?

Dat is precies waar de Change Game over gaat. Het is een bordspel gemaakt door en voor projectmanagers, om hun change management vaardigheden te versterken.

Als spel

Organiseer de change game als teambuilding, als apetizer voor een diepgaander leertraject of als eerste kennismaking met verandermanagement.

Doelstelling:

  • change management leren via een spel... op een plezante en actieve manier.
  • levensechte gebeurtenissen simuleren en ze bespreken met je collega's... en zo de theorie vertalen naar de praktijk.
  • testen hoe jij reageert op typische, lastige situaties van verandermanagement... en je vaardigheid vergroten.

Doelgroep:

projectmanagers, lijnmanagers, teamleden

Lengte:

2 à 4 uur.

Als opleiding

De Change Game is de rode draad in een basisopleiding Change voor projectmanagers van één dag.

Doelstelling:

  • begrijpen hoe mensen reageren op verandering
  • flexibeler omgaan met weerstand tegen verandering
  • technieken en handvatten krijgen voor stakeholder management
  • bewuster worden van de rol van de opdrachtgever en de stuurgroep
  • weten wat jij als projectmanager kan doen om meer resultaat te behalen

Doelgroep:

projectmanagers, lijnmanagers, opdrachtgevers

Lengte:

1 dag

Inhoud:

  • Welkom, inleiding
  • Projecten en verandering
  • Kübler-Ross: hoe mensen reageren op een verandering
    • exploreren van eigen verhalen
    • emoties rond projecten
  • Eerste spelronde
  • Van ontkenning naar weerstand, van weerstand naar verkennen
    • wat te doen met onverschilligheid (het zal mijn tijd wel duren, ze zeggen zoveel)
    • wat te doen met woede, frustratie en angst (dat zie je van hier! wat denken ze wel?)
    • wat te doen met onzekerheid en kritiek (oei, ga ik dat wel kunnen?)
    • wat te doen met roddels en geruchten (naar 't schijnt... ze zeggen...)
    • welke communicatie op welk moment?
  • Tweede spelronde
  • Stakeholder mapping en actieplannen
    • projectplanning: wanneer komen stakeholders in beeld
    • uitvoering: welke krachten werken nu op het project
  • Derde spelronde
  • Communicatie met stakeholders
    • verschillende communicatiestijlen (Peter Senge)
    • welke stijl voor welke situatie (Ralph Stacey)
  • Vierde spelronde
  • Rollen en verantwoordelijkheden
    • de opdrachtgever
    • de stuurgroep
    • de projectmanager
    • de lijnmanager
  • Vijfde spelronde
  • Conclusies en actieplanning

Meer weten? Contacteer ons!

INTERESSE GEwekT? NEEM CONTACT MET ONS OP VOOR MEER INFORMATIE.

Contact